Το «Τετράδιο Σεγκόπουλου» με τα 22 χειρόγραφα ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη, είναι ο φάρος στη νέα δουλειά της γλύπτριας Αλεξάνδρας Αθανασιάδη που παρουσιάζεται στη νέα πτέρυγα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.

Στον κήπο της Γενναδείου, τα σιδερένια παλόμενα από τον αέρα γλυπτά με τα διάτρητα χαραγμένα γράμματα, προϊδεάζουν τον επισκέπτη για το πολυσύνθετο εικαστικό σύμπαν της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη αντικρίζοντας την αίθουσα: βιβλία φτιαγμένα από αλλεπάλληλες στρώσεις παλαιωμένων σελίδων, καράβια από παλαιωμένα ξύλα που παραπέμπουν στο ταξίδι του δημοφιλούς ποιήματος «Ιθάκη», πήλινα βήματα που δημιουργούν ένα μονοπάτι στο διηνεκές, παλιά παραμορφωμένα παράθυρα που παραπέμπουν στον εγκλωβισμό και την εσωστρέφεια του σύγχρονου ανθρώπου. Στις δημιουργίες της γλύπτριας, το βιβλίο γίνεται γλυπτό, το αυτόγραφο του ποιητή απτό και συγκινεί δίνοντας ερέθισμα στη σκέψη και τις αισθήσεις.

Αυτή την έκθεση που τιτλοφορείται «Έργα πέρα από τις γραφές του Καβάφη» -αποτέλεσμα έρευνας και εργασίας των τελευταίων τεσσάρων ετών- επέλεξε η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη για να εγκαινιάσει ουσιαστικά στις 19 Μαρτίου την καινούρια της πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης», έναν χώρο 200 τ.μ., στον οποίο η 92χρονη κιβωτός γνώσης προγραμματίζει να φιλοξενεί εκθέσεις, τόσο σύγχρονης τέχνης, όσο και με υλικό από το πλούσιο περιεχόμενο της.

«Ο γραφικός χαρακτήρας του Καβάφη, αλλά και το ίχνος που αφήνει η γραφή στην πίσω πλευρά κάθε σελίδας με ενδιαφέρουν πολύ» εξήγησε σήμερα, στην ξενάγηση της έκθεσης η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη: «Γι’ αυτό και επέλεξα 18 αντίτυπα από τη συγκεκριμένη έκδοση, παλαίωσα τις σελίδες της με τσάι και καφέ, με μολύβι ή ακόμη και σκίζοντας τις άκρες κι άρχισα να δημιουργώ τα δικά μου βιβλία, άλλοτε πιο κλειστά, άλλοτε περισσότερο ανοιχτά ώστε τα αποσπάσματά τους να μην διαβάζονται πάντα εύκολα, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τον εαυτό μας: αποκαλύπτουμε ένα μέρος του κι ένα άλλο το κρατάμε κρυφό» πρόσθεσε η καλλιτέχνης για το νέο σύνολο έργων της, το οποίο ξεκίνησε από έναν ανάγλυφο θώρακα χτισμένο από μεγεθυσμένα και ταλαιπωρημένα θραύσματα χειρόγραφων ποιημάτων που δημιούργησε το 2013 για μια έκθεση στους Δελφούς με αφορμή τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Κ.Π. Καβάφη και 80 από το θάνατό του.

«Η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη δεν «ξοδεύεται» σε θεωρητικές ταυτίσεις, συμπτώσεις ή ανατροπές. Λειτουργεί άμεσα σχεδιάζοντας, πλάθοντας, επιλέγοντας και αναπτύσσοντας μορφές, υφές και τρόπους με σκοπό μια παράλληλη έκφραση του ποιητικού λόγου» σχολίασε τη δουλειά της γλύπτριας η ιστορικός Τέχνης Έφη Ανδρεάδη, η οποία έχει επιμεληθεί και τον δίγλωσσο (ελληνικά- αγγλικά) εικονογραφημένο συνοδευτικό κατάλογο της έκθεσης.

Αφετηρία για την έκθεση «Έργα πέρα από τις γραφές του Καβάφη», η οποία πραγματοποιείται και με αφορμή την ανακήρυξη της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας του Βιβλίου από την UNESCO, είναι η επανέκδοση του «Τετραδίου Σεγκόπουλου», ενός τετραδίου με 22 χειρόγραφα ποιήματα που ο Κ.Π. Καβάφης δώρισε στον κληρονόμο του Αλέξανδρο Σεγκόπουλο, και το οποίο κυκλοφόρησε το 1968 χάρη στον Γ.Π. Σαββίδη σε φωτομηχανική πανομοιότυπη έκδοση από τον «Ερμή».

Για την Γεννάδειο Βιβλιοθήκη η έκθεση σηματοδοτεί το άνοιγμα της στο ευρύτερο κοινό, ιδέα που έχει ξεκινήσει κι από προηγούμενες εκδηλώσεις, όπως η επιτυχημένη διοργάνωση έκθεσης του ΝΕΟΝ στους κήπους της, επισήμανε η διευθύντρια της Μαρία Γεωργοπούλου.

Η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη ιδρύθηκε το 1926 από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα για να στεγάσει τη σημαντική δωρεά 26.000 τόμων βιβλίων του διπλωμάτη και βιβλιόφιλου Ιωάννη Γεννάδιου. Σήμερα περιλαμβάνει σήμερα περισσότερους από 120.000 τόμους βιβλίων, καθώς και σπάνιες βιβλιοδεσίες, αρχεία, χειρόγραφα και έργα τέχνης που αναφέρονται στην ελληνική παράδοση και τους γείτονες πολιτισμούς. Προσωπικά αρχεία, όπως των Σεφέρη, Μυριβήλη, Θεοτοκά, του Αλή Πασά κ. ά. φυλάσσονται στην Βιβλιοθήκη.

Πηγή ΑΠΕ – ΜΠΕ