Ελληνικό (έκταση πρώην αεροδρομίου) και Αστέρας Βουλιαγμένης – για τον οποίο ενδεχομένως να υπάρξει νέος διαγωνισμός- βρίσκονται και πάλι στη πρώτη γραμμή του Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων, που φαίνεται ότι επανενεργοποιήθηκε μετά την τελευταία συνεδρίαση του ΤΑΙΠΕΔ (στο τέλος Ιουλίου) και δυόμιση σχεδόν μήνες μετά από την έγκριση του νέου σχεδίου για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ

Με βάση την επαναεπικαιροποίηση του Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων και σε ότι αφορά την αξιοποίηση ακινήτων στην πρώτη γραμμή βρίσκονται το Ελληνικό, και ο Αστέρας Βουλιαγμένης για τον οποίο υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να ακολουθήσει νέος διαγωνισμός.

asteras6

 

asteras2
Tα μέλη της διοίκησης του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων στη τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ ενημερώθηκαν και ενέκριναν το νέο πρόγραμμα, έτσι όπως διαμορφώθηκε μετά και τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν από την προκήρυξη των εκλογών τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι και σήμερα.
Το νέο πρόγραμμα, σε ό,τι αφορά τα προς αποκρατικοποίηση στοιχεία, δεν διαφοροποιείται από εκείνο που υπήρχε πριν από την εκλογή της νέας κυβέρνησης. Αλλωστε, αυτή είναι και η δέσμευσή που ανέλαβε ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας στο Συμβούλιο Κορυφής που πραγματοποιήθηκε 12 και 13 Ιουλίου. Σύμφωνα, επομένως, με το νέο επιχειρησιακό σχέδιο αξιοποίησης της περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου, στην πρώτη γραμμή σε ό,τι αφορά τα εταιρικά περιουσιακά στοιχεία τίθενται οι αποκρατικοποιήσεις των:
• 14 περιφερειακών αεροδρομίων,
• ΔΕΣΦΑ και
• ιπποδρομιακού στοιχήματος.
Στην κατηγορία των ακινήτων, στην πρώτη γραμμή τίθενται οι αξιοποιήσεις:
• Της πρώην έκτασης του αεροδρομίου στο Ελληνικό,
• της Κασσιόπης στην Κέρκυρα και
• στα Αφάντου στη Ρόδο.
Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και ο Αστέρας Βουλιαγμένης, αλλά οι πιθανότητες να ακολουθήσει νέος διαγωνισμός, τώρα είναι πολύ περισσότερες.

 

asteras7

 

asteras8
Ολοι οι προαναφερόμενοι διαγωνισμοί έχουν ένα κοινό: δεν έχουν ακόμη υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις, καθώς εκκρεμούν διάφορες προαιρέσεις, αλλά έχει επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής. Αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και η πρώτη αξιοποίηση ακινήτου από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, παρότι έχουν μεσολαβήσει δυόμισι χρόνια μέχρι σήμερα, ακόμη δεν έχει παραδοθεί στον προτιμητέο επενδυτή προκειμένου να υλοποιήσει την επένδυσή του, ύψους 100 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την Κασσιόπη στην Κέρκυρα, ο διαγωνισμός για την οποία ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2013.
Η δεύτερη γραμμή των αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνει τις αποκρατικοποιήσεις, των οποίων οι διαγωνισμοί «πάγωσαν» λόγω των πολιτικών εξελίξεων των τελευταίων οκτώ μηνών. Πρόκειται για τους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των ΟΛΠ/ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ. Επίσης στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνεται το ολυμπιακό ακίνητο που βρίσκεται στο Μαρκόπουλο Αττικής, για το οποίο υπάρχει ακόμη ενδιαφέρον.

Η ολοκλήρωση των συγκεκριμένων διαγωνισμών αναμένεται να καθυστερήσει και, πλέον, δεν προβλέπεται κάποιος από αυτούς να κλείσει μέσα στο 2015. Για τους περισσότερους από αυτούς τους διαγωνισμούς ευχής έργο είναι να υπάρξει μια συμφωνία έως το τέλος του α΄ εξαμήνου 2016 και η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης μέσα στο β΄ εξάμηνο του επόμενου έτους.
Τελευταίες, αλλά όχι λιγότερο σημαντικές, είναι οι αποκρατικοποιήσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και του Αστέρα Βουλιαγμένης. Αναφορικά με τον ΔΑΑ, το σχέδιο προβλέπει την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα, σε συνδυασμό με τη μεταβίβαση μετοχών. Το ποσοστό που θα μεταβιβαστεί, και το οποίο είναι το κρίσιμο στοιχείο στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, δεν έχει ακόμη γνωστοποιηθεί. Τέλος, όσον αφορά τον Αστέρα της Βουλιαγμένης, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ παρόλο που θεωρούν ότι η διαπραγμάτευση δεν έχει ολοκληρωθεί, πλέον θεωρείται περισσότερο πιθανή η επαναπροκήρυξη του έργου.
Ο κατάλογος των εκκρεμοτήτων

Το προεδρείο του ΤΑΙΠΕΔ στην τελευταία συνεδρίασή του ενέκρινε και τον κατάλογο εκκρεμοτήτων της κυβέρνησης προκειμένου να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις. Οι εκκρεμότητες αυτές αφορούν τα προβλήματα που δημιουργούνται στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων ή προϋποθέσεις υλοποίησής τους.
Ενα πρόβλημα που εντοπίσθηκε αφορά την καταβολή του ΕΝΦΙΑ για όσα ακίνητα βρίσκονται σε διαδικασία αξιοποίησης. Για παράδειγμα, το ΤΑΙΠΕΔ καλείται να καταβάλει 30.000 ευρώ ΕΝΦΙΑ για το ακίνητο της Κασσιόπης, καθώς τα δικαιώματα αξιοποίησης του ακινήτου δεν έχουν μεταβιβαστεί στον προτιμητέο επενδυτή με την υπαιτιότητα τρίτων και οπωσδήποτε όχι του ΤΑΙΠΕΔ. Η λύση που ετοιμάζεται είναι μία νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιβάλλει στο Ταμείο την καταβολή του ΕΝΦΙΑ, η οποία ωστόσο θα αφαιρείται εντόκως από το προσφερθέν τίμημα του επενδυτή, όταν αυτό εισπραχθεί.