Σταθερά στα ανώτερα επίπεδα των τριάμισι τελευταίων ετών παραμένει η εμπιστοσύνη της αγοράς προς τη ναυτιλία, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Moore Stephens. Η εμπιστοσύνη στη ναυτιλιακή κοινότητα και στις προοπτικές της ναυλαγοράς, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, παρέμεινε κατά μέσο όρο στο 6,2 (με άριστα το 10), στα ίδια επίπεδα με τον προηγούμενο Αύγουστο, όταν και έφτασε σε επίπεδο ρεκόρ τριετίας.

Τη μεγαλύτερη άνοδο κατέγραψαν οι ναυλωτές, των οποίων η εμπιστοσύνη για τον κλάδο εκτοξεύτηκε κατά μέσο όρο στο 7,7 από το 4,7 της προηγούμενης μέτρησης. Η επίδοση αυτή είναι ο καλύτερος μέσος όρος της συγκεκριμένης κατηγορίας από τον Μάιο του 2008, όταν και η ναυλαγορά ξηρού φορτίου είχε φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών.

Η εμπιστοσύνη των μάνατζερ ανέβηκε από το 5,8 στο 6,1, ενώ οι προσδοκίες των brokers παρέμειναν σταθερές σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, στο 6,3. Αντίθετα οι πλοιοκτήτες έπεσαν στο 6,4 από το 6,5 που είχαν φτάσει πριν από τρεις μήνες.

Το επίπεδο εμπιστοσύνης των Ασιατών ανέβηκε στο 6,4 από το 5,6,  φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ από τον Μάιο του 2014 και μετά, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και στην Ευρώπη, 6,3 από 6,2 πριν από τρεις μήνες. Αντίθετα στη Βόρεια Αμερική σημειώθηκε κάμψη αφού οι προσδοκίες διαμορφώθηκαν στο 5,8 από 6,4.

Ο Richard Greiner, Partner της Moore Stephens, ανέφερε ότι η μειωμένη ναυπηγική δραστηριότητα συμβάλλει στη μείωση της ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης, γεγονός που θα αντικατοπτριστεί σε πιο βελτιωμένους ναύλους. Όπως τόνισε ο ίδιος «η ανάκαμψη στη ναυτιλία δεν έχει πλήρως επιτευχθεί, όμως το 2017 μπορεί να θεωρηθεί ως το έτος στο οποίο σταμάτησε η καθοδική πορεία της ναυλαγοράς».

Λιγότερα κεφάλαια

Αντίθετα με τη θετική εικόνα που υπάρχει αναφορικά με την εμπιστοσύνη προς τη ναυτιλία, η πιθανότητα, σύμφωνα με το σύνολο των ερωτηθέντων, να πραγματοποιήσουν τον επόμενο χρόνο κάποια σημαντική επένδυση σημείωσε οριακή πτώση και διαμορφώθηκε στο 5,3 από 5,4 στην προηγούμενη μέτρηση.

Ιδιαίτερα αρνητικό είναι το κλίμα στην Ασία, όπου οι ερωτηθέντες έπεσαν στο 5 από 5,9 στην προηγούμενη έρευνα, ενώ στη Βόρεια Αμερική σημειώθηκε άνοδος στο 5,4 από 4,9. Στην Ευρώπη οι εκτιμήσεις παρέμειναν σε σταθερά επίπεδα (5,2).

Όπως επισημαίνεται από τη Moore Stephens, παρά το γεγονός ότι οι συνολικές προσδοκίες για σημαντικές επενδύσεις κατά τους επόμενους 12 μήνες είναι οριακά χαμηλότερες από το τριετές υψηλό επίπεδο που καταγράφηκε στην προηγούμενη έρευνα, αρκετοί ερωτηθέντες εκτίμησαν ότι υπάρχουν ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης και δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης της αγοράς, ιδιαίτερα στον τομέα ξηρού χύδην φορτίου. Ένας από τους ερωτηθέντες πάντως τόνισε: «Αναμφισβήτητα, τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, αλλά δεν υπάρχει τόσο σημαντική βελτίωση ώστε να βγάλουμε τη σαμπάνια και να γιορτάσουμε την ανάκαμψη».

Το κόστος

Το 59% των ερωτηθέντων εκτίμησε ότι το χρηματοδοτικό κόστος θα αυξηθεί τον επόμενο χρόνο. Στους πλοιοκτήτες το ποσοστό έφτασε το 54% από 48% την προηγούμενη έρευνα, ενώ στους ναυλωτές εκτοξεύτηκε στο 83% από 67% την προηγούμενη έρευνα. Ανάλογη η εικόνα και στους brokers, με τις εκτιμήσεις για αύξηση του κόστους να φτάνει το 60% από 42% την προηγούμενη φορά.

Η λειτουργία

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Moore Stephens το κόστος λειτουργίας των πλοίων το 2018 αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,4%. Η έρευνα περιλαμβάνει δείκτες κόστους αναφορικά με τους μισθούς πληρωμάτων, τις προμήθειες, τα λιπαντικά, τα ανταλλακτικά, τα κόστη επισκευών και συντήρησης, την ασφάλιση P&I, τη ναυτασφάλιση (H&M), τα κόστη εγγραφής σε νηολόγια και τα τέλη διαχείρισης.

Επίσης, στην έρευνα περιλαμβάνονται 26 τύποι πλοίων, μεταξύ των οποίων τέσσερα τύποι bulker, 12 tanker και 4 containerships. Στην έρευνα συμμετέχουν πλοιοκτήτες, ναυλωτές, διαχειριστές, μεσίτες και άλλοι εμπλεκόμενοι με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα. Για το 2018 οι ερωτώμενοι εκτιμούν, όπως προαναφέρθηκε, άνοδο του κόστους κατά 2,4% και ειδικότερα οι μισθοί αναμένεται να αυξηθούν 1,7%, τα λιπαντικά 1,6%, οι ασφαλίσεις 1,1% κ.λπ.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι από το 2011 και μέχρι το 2016 το κόστος λειτουργίας των πλοίων κινούνταν αρνητικά, παρά τις περί αντιθέτου εκτιμήσεις κάθε φορά των συμμετεχόντων στην έρευνα.

Η εξέλιξη αυτή ήταν θετική για τη ναυτιλία, γιατί ουσιαστικά όλη αυτή την περίοδο κυρίως η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου κινούνταν επίσης σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο του 2016 βρέθηκε και στα χαμηλότερα ιστορικά επίπεδα, στις 290 μονάδες.

 

ΠΗΓΗ:www.naftemporiki.gr