Χρόνος Ανάγνωσης: 10 Λεπτά

«The Butterfly». Το όνομα αυτό επέλεξαν να δώσουν οι αρχιτέκτονες του 314 architecture studio σε ένα συγκρότημα κατοικιών, για να αποδώσουν καλύτερα την εικόνα που μπορεί να θαυμάσει κανείς βλέποντας τις τέσσερις ανεξάρτητες κατοικίες, εμπνευσμένες από το σχήμα της πεταλούδας.

 

Το «The Butterfly» κατασκευάζεται στην περιοχή της ΒουλΑθηναϊκή ιαγμένης, για να παραδοθεί σύντομα στον ιδιοκτήτη του, και το iefimerida παρουσιάζει αυτό το ξεχωριστό έργο που παράχθηκε από τη συνεργασία νέων αρχιτεκτόνων, με όρεξη για πειραματισμό και προβληματισμό με στόχο την δημιουργία ενός ιδιαίτερου σχεδιασμού που θα προσφέρει νέα ερεθίσματα στο κτισμένο περιβάλλον.

 

Η λεγόμενη «Πεταλούδα» λοιπόν, αποτελείται από τέσσερις ανεξάρτητες μονοκατοικίες με υπόγειο και όροφο αντίστοιχα. Οι κατοικίες είναι δύο τύπων και διατάσσονται με άξονα συμμετρίας το κέντρο του οικοπέδου. Κάθε κατοικία διαθέτει μεγάλους εξώστες, πισίνα, και πρόσβαση σε ιδιωτικό διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο και όλες μαζί συνθέτουν το σχήμα της πεταλούδας προσδίδοντας μια άκρως καινούργια και προωθημένη πινελιά στην περιοχή.

Στη Βουλιαγμένη προσγειώθηκε μια πεταλούδα!

«Η μελέτη ξεκίνησε με μοναδικά δεδομένα το οικόπεδο, και το αίτημα του πελάτη για τέσσερις μονοκατοικίες με ιδιαίτερο σχεδιασμό. Το οικόπεδο αφενός μορφολογικά παρουσίαζε έντονη κλίση, και αφετέρου η τοποθεσία του ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκή, καθώς βρίσκεται σε περιοχή με αραιή δόμηση, σε κοντινή απόσταση από την θάλασσα και σε επαφή με πάρκο με πυκνή και ψιλή βλάστηση», εξηγεί στο iefimerida ο επικεφαλής αρχιτέκτονας του 314 Architecture Studio, Παύλος Χατζηαγγελίδης.


«Μετά την χωροθέτηση των 4 μονοκατοικιών με άξονα συμμετρίας το κέντρο του οικοπέδου, θελήσαμε να σχεδιάσουμε μία οργανική οροφή που να τις ενοποιεί και να φαίνεται ένα σύνολο, δημιουργώντας εσοχές κι εξάρσεις όπου απαιτείται για την καλύτερη διαχείριση του φωτός», συμπληρώνει ο ίδιος.

Πώς όμως ενώνονται οι μονoκατοικίες για να δώσουν το σπάνιο αυτό σχήμα αρχιτεκτονικής; «Τα φτερά της πεταλούδας εκτείνονται προς τα άκρα του οικοπέδου, ακολουθούν την κλίση, και επιτρέπουν την ενοποίηση των τεσσάρων μονοκατοικιών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την ιδιωτικότητα και τις προστατεύουν», αποκαλύπτει ο κ. Χατζηαγγελίδης έχοντας ήδη στο βιογραφικό του – πέρα από το Butterly – μερικά από τα πιο εντυπωσιακά projects που έχουν επίσης δημοσιευτεί σε αρχιτεκτονικά βιβλία, τηλεοπτικές εκπομπές και στον έντυπο και διαδικτυακό Τύπο, τόσο σε διεθνές όσο και σε ελληνικό επίπεδο.

«Ένα από τα εργαλεία του σχεδιασμού μας αποτελεί η διαχείριση του φωτός, της σκιάς και οι αντανακλάσεις. Οι εσωτερικοί χώροι ορίζονται πάντα από διαφανείς ή ημιδιαφανείς γυάλινες επιφάνειες οι οποίες εξαϋλώνουν τα όρια και τους όγκους.

Οι διαφανείς επιφάνειες τοποθετούνται στα σημεία όπου υπάρχει η δυνατότητα ενοποίησης του εσωτερικού με τον εξωτερικό υπαίθριο χώρο και οι ημιδιαφανείς επιφάνειες από U-glass τοποθετούνται είτε σαν second skin καλύπτοντας τα δομικά στοιχεία είτε στα σημεία όπου απαιτείται η ιδιωτικότητα από τον χρήστη προσφέροντας μια «παραμορφωμένη διαφάνεια».


Περιμετρικά των κατοικιών και κατά μήκος της εισόδου και σε χαμηλότερο επίπεδο από αυτό των κατοικιών έχουν σχεδιαστεί οργανικές επιφάνειες νερού και πισίνες οι οποίες αντανακλούν το φυσικό περιβάλλον και εντείνουν την αίσθηση της αιώρησης», περιγράφει ο κ. Χατζηαγγελίδης.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στις καινοτόμες κατοικίες

Περιμετρικά των κατοικιών, όπως αναφέρει ο κ. Χατζηαγγελίδης, έχουν χρησιμοποιηθεί τα U-glass frosted, ενώ σημειακά μεγάλοι βραχώδεις όγκοι τοποθετούνται σε σημεία όπου απαιτείται να κρυφτούν τα συρόμενα κουφώματα.

Τα δάπεδα και οι οροφές είναι λευκά σατινέ προσφέροντας την καλύτερη και ομοιόμορφη διάχυση του φωτός στο εσωτερικό ενώ στο εσωτερικό των υδάτινων επιφανειών πρωταγωνιστεί η πέτρα στο ίδιο χρώμα με τους βράχους ενισχύοντας την αντίθεση των δύο επιπέδων.

Στον διάδρομο της εισόδου εκτός από τις υδάτινες επιφάνειες σε διαφορετικά επίπεδα που δημιουργούν καταρράκτες κατασκευάζεται τώρα μια γυάλινη σκάλα που καλύπτει την υψομετρική διαφορά των δύο επιπέδων.

Το σίγουρο είναι ότι το πρότζεκτ αυτό ήταν μια πρόκληση για το αρχιτεκτονικό γραφείο 314 architecture studio, που ξεκίνησε με αφορμή έναν κλειστό διαγωνισμό.

Η ανάγκη της ομάδας όμως για πειραματισμό στις οργανικές μορφές σε συνδυασμό με την ελευθερία που δίνει ένας διαγωνισμός, προκειμένου να δημιουργηθεί κάτι μοναδικό, τους ώθησε να σχεδιάσουν κάτι το οποίο θα διαφέρει από τα υπόλοιπα έργα του γραφείου και θα έχει την δική του μοναδική ταυτότητα.

Αξίζει να σημειωθεί πως το γραφείο 314 Architecture studio μετρά από το 2004 και μέχρι σήμερα έχει σημαντικές διακρίσεις, όπως για παράδειγμα τις υποψηφιότητες για τα ευρωπαϊκά βραβεία Mies Van Der Rohe που σχετίζονται με την μονοκατοικία h3 το 2015 και την κατοικία Η77 στην Βούλα.

Παράλληλα, το κατάστημα οπτικών που δημιούργησαν διακρίθηκε τόσο στα αμερικανικά βραβεία A Awards 2016 όσο και στον ετήσιο θεσμό του περιοδικού ΔΟΜΕΣ ως το καλύτερο πραγματοποιημένο έργο των ετών 2012-2016 ενώ τελευταία διάκριση αποτελεί το Ευρωπαϊκό βραβείο Big SEE Architecture Award 2020 για το έργο H77 Diamond House.

Η ικανοποίηση του αρχιτέκτονα
Κλείνοντας αναρωτιόμαστε τι συμβαίνει στο μυαλό ενός αρχιτέκτονα –αλλά και κάθε δημιουργικού καλλιτέχνη– όταν συλλαμβάνει ένα πρωτότυπο έργο και ποια είναι τελικά η μεγαλύτερη ικανοποίηση όταν ολοκληρώνεται ένα έργο.

«Προτεραιότητα του αρχιτέκτονα είναι η δημιουργία χώρων οι οποίοι ικανοποιούν το κτιριολογικό πρόγραμμα, τις οικολογικές και κλιματολογικές παραμέτρους καθώς και τις προσωπικές ανάγκες των χρηστών. Αυτό που κάνει όμως την διαφορά στο εγχείρημα της αρχιτεκτονικής είναι ο ευαίσθητος σχεδιασμός ο οποίος εγείρει τις αισθήσεις και εντείνει τα βιωματικά συναισθήματα ρομαντισμού και ονειροπόλησης  στους χρήστες αλλά και στους περαστικούς», σημειώνει ο Παύλος Χατζηαγγελίδης.

Παράλληλα αναφέρει ότι η μεγαλύτερη ικανοποίηση στην αρχιτεκτονική είναι όταν μια άυλη ιδέα ωριμάζει και μετατρέπεται σε αντικείμενο. Τότε επέρχεται και η κάθαρση του δημιουργού. Όπως θα γίνει και με το Butterfly, ενός δείγματος αρχιτεκτονικής που διαφοροποιείται έντονα από αυτά στα οποία έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στο γύρω χτισμένο περιβάλλον.

 

Πηγή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/design/ktirio-petaloyda-stin-boyliagmeni